Rabobank ziet kansen voor 2016

Vrijdag 16 oktober 2015
De Rabobank, (kennis)partner van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk, brengt elk jaar een rapport uit waarin, voor nagenoeg elke sector, de trends en ontwikkelingen voor het komende jaar worden beschreven.
Voor Horeca & Recreatie verwacht de Rabobank voor 2016 een groei van 2,5% groei. Die groei is, aldus de bank, te danken aan hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme.
Of dat voor het Land van Cuijk ook geldt is nog maar de vraag. Het lijken vooral de grote steden te worden die profiteren van het groeiende toerisme. Daar waar toeristisch-recreatieve bedrijven niet op een ‘A-locatie’ liggen, zoals in het Land van Cuijk, moeten zij het vooral hebben van het aanbieden van een goed product tegen een aantrekkelijke prijs, in combinatie met onder meer een sterke online profilering. Online vindbaar zijn, de inzet van sociale media en het juiste verhaal vertellen en de klant zo verleiden tot aankoop, reserveren of boeken zijn van doorslaggevend belang geworden.
Investeren in een uniek, onderscheidend concept is een andere optie.  Consumenten zoeken meer dan ooit naar producten met een bijzondere beleving of een emotionele lading. Ze komen niet meer naar het Land van Cuijk omdat ze het Land van Cuijk zo mooi vinden, ze komen omdat ze hier iets bijzonders kunnen beleven. Een bijzondere overnachting, een bijzonder evenement of activiteit, een bijzondere omgeving waar ze dat vinden (denk aan watersport, wandelen en fietsen) waar ze naar op zoek zijn. Dát moeten we nog meer in de etalage zetten. Met elkaar, want in een markt waarin de concurrentie groot is  kun je alleen maar kansrijk zijn als je bereid bent het samen te doen.
Meer weten over het rapport Cijfers & Trends van Rabobank? Kijk op https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=sector&sector=Horeca_en_Recreatie