Start toeristisch seizoen 2019

Voor veel bedrijven begint het toeristisch seizoen in het weekeinde van Pasen. Al een aantal jaren organiseert het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk kort voor het Paasweekeinde een bijeenkomst, waarmee de start van het toeristisch seizoen wordt gemarkeerd. Ook in 2019 waren niet alleen veel toeristische ondernemers afgekomen op de startbijeenkomst, maar ook vertegenwoordigers van lokale toeristisch-recreatieve platforms, wethouders toerisme en recreatie van gemeenten in het Land van Cuijk, gidsgroeters en beursvrijwilligers.
Erik Jansen van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk liet aan de hand van actuele trends en cijfers zien dat het de moeite loont om juist nu te investeren in de gezamenlijke promotie van toeristisch Land van Cuijk. “De kansen liggen voor het oprapen. Je moet er alleen even voor bukken”, citeerde hij trendwatcher Adjiej Bakas. 
De toeristisch manager van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk pleitte er voor om, daar wat dat kan, samen te werken. “Alleen dan kunnen wij als Land van Cuijk écht een verschil maken. We zijn nu eenmaal niet de enige regio in Nederland die zijn best doet om meer toeristen en recreanten te trekken. In dat speelveld van partijen die proberen om een graantje mee te pikken van het toenemende toerisme, moet je slim zijn. Toeristen en recreanten verwachten bijzondere belevenissen. Om die te kunnen bieden is het cruciaal dat je de samenwerking zoekt.”

Promotiemiddelen
Een goed voorbeeld van de huidige samenwerking van toeristische bedrijven en organisaties in het Land van Cuijk zijn de promotiemiddelen die het Regionaal Bureau voor Toerisme, in samenwerking met Cybox internet & communicatie en Vita Magazine, ontwikkelt. Eerder dit jaar werden al handzame Fiets- en Wandelboekjes verspreid tijdens de toerismebeurzen waar het Regionaal Bureau voor Toerisme, namens het Land van Cuijk, aan heeft deelgenomen. Afgelopen donderdag werd het 68 pagina’s tellende Land van Cuijk Magazine gepresenteerd. Verder zijn voor alle negen, bijzondere reisbestemmingen in het Land van Cuijk ‘belevingskaarten’ gemaakt, die in een oogopslag laten zien wat er te zien en te doen is. “Deze promotiemiddelen zijn tot stand gekomen dankzij de medewerking van meer dan tachtig ondernemers en organisaties en de vijf gemeenten. Het laat zien hoe relevant samenwerking is,”, aldus Jansen.

Presentatie Bart Nijs
Tijdens de startbijeenkost liet Bart Nijs, als ruim 35 jaar fotograaf en eigenaar van Studio 38c, aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe belangrijk beeld is geworden in de huidige tijd. De gemiddelde bezoeker van een website wil snel kunnen beoordelen of iets relevant voor hem of haar is. Pas dan zal hij/zij besluiten om door te lezen. Nijs gaf de aanwezigen ook concrete handvatten mee voor hoe zij zelf  nog betere beelden (foto's en video) kunnen gebruiken om aan potentiele bezoekers duidelijk te maken wat toeristisch Land van Cuijk te bieden heeft.

De promotiemiddelen liggen bij een kleine honderd adressen in het Land van Cuijk en zijn in eerste instantie bedoeld voor toeristen en recreanten die overwegen om naar het Land van Cuijk te komen of die al in het gebied zijn en willen weten wat er te doen is.
Het magazine is ook digitaal te bekijken via www.landvancuijk.nl/magazine